KLIK TAU. TIKET BALIK MALAYSIA.

Saturday, March 26, 2011

ITULAH PENTINGNYA ENGLISH EDUCATION! by usop

Assalamualaikum....... Bangun awal nampak pagi ni eAst. Bila semalam merajuk memang pagi kena bgn awal. :"(



Senyap je bale aku hari ini. Kedengaran bunyik bunyik unggas berkeliaran kat belakang aku. Kalau pejam mata, memang dah rasa mcm kat hutan khatulistiwa. Bila bukak mata, mcm kat kubor pon ade.



Kang kalau aku suruh unggas tu diam, diam betol betol mau fainted aku on the spot. Yela, kalau unggas tu tak buat bising, benda apa lagi dia nak buat. Nak tulis blog pon tak boleh. Nak online Facebook pon tak boleh. Nak shopping pon dia tak boleh. 1 je dia boleh! Dia boleh terbang balik ke Malaysia. Yang tu aku tak boleh. :(



Smart Tag seketika sebab smlm mimpi kena peluk dgn mak. :"(
Tapi tiba-tiba ada monsterrr datang dan berusaha menyempit di antara kami.!!! iyaaaarghhhhh.....

nama manja : teahhhhh.
Tapi klu angah dia tgh geram dgn dia, maka dengan lajunya angah akan menjerit..............
Izzatul patehah mana izzatul patehahhhhh ...errr. Kelajuan 220km/h kuasa kuda ya...


*************************************************

Actually today i want to share about MUET. What is MUET? alamak....lupa lak pulak dia stand for apa??? Almaklumlah setahun dah tinggal matrikulasi. Watsoeveridontcare. Yang penting, exam ini perlu untuk memasuki Universiti. Correct me if im wrong yaww. And kepada budak budak yang dah berada di matrikulasi, your band in MUET will be your problem when you want to fill UPU's form.



First off all, bagi mereka yang berlidah lidah panjang sehingga boleh pronounce British styyyyleeeeee dengan rasa riaknya ( tapi aku nak penampo kalau yang dok buat buat slang tu! ) maka mereka akan menganggap MUET hanyalah petik jari boleh skor derrr. 


Tapi...........

Kalau mcm aku, yang ketika di matrik bahasa rasmi ialah bahasa KEDAH, trauma dgn keputusan English ketika SPM dan rasa malu seperti org membogelkan kau ketika bercakap ENGLISH, maka MUET akan menjadi mimpi ngeri yang akan menghantui kau sehingga..... err....sehingga.......... ( pikir ayat ) sehingga ke garisan penamat. HURM! aku yakin dgn ayat aku.



Sorry.... saya tak nak share pasal teknik teknik menjawab MUET. Sebab dulu time matrik saya suka ponteng,menguap,main,bebel kat lecturer time kelas BI. hahaha. Sebab tu saya kena hukum. =.=


Saya band 3 je.......bukan band indie ye. Aku luku kang. Tapi markah saya lagi 2marks nak ke Band 4. Should i berfikir kenapa mcm tu?? yeaa... hukuman setimpal untuk kau! yerr....kau! ( err....aku?? )


Tapi ade pehal kan derr.... Aku rasa band 3 tu dah cukup bagus bagi aku yang dulu serius bila nak ckp english kat depan, high score aku adalah untuk perkataan " errr errrr errrrr "


Tapi kan dah ada org tua kata " persekitaran tu penting bro. Persekitaran! "


Ko rasa apehal mat salleh boleh cakap English?? Ini soalan tahap universiti Oxford ni eAst.... hurm...


And ko rasa apehal adik ko kalau baru boleh bercakap, cakap melayu?? tak cakap urdu ke or watsoeveridontcare?


Apekah ada genetic bahasa sewaktu fusion ovum and sperm yang membawa kepada exchange of maternal and paternal side yang sekaligus melalui proses DNA replication untuk membentuk protein dan watsoeveridontcare?


ko rasa kenapa Anwar Hadi yang terkenal tu sampai Lisa Surihani followed dy kat twitter tu boleh cakap english sampai bila kita pejam mata ghasa mcm Edward Cullen dok cakap padahai tu mamat kedah ja? Oh, aku bangga dgn oghang kedah!! hahaha


Sebenarnya persekitaran yang membentuk semua tu. :)


Apa yang adik ko dgr dr persekitaran dia and analysis masuk brain, apa yang mat salleh tu hari hari dengar di sekeliling dia, and also Anwar Hadi yang belajar di luar negara akan terinfluence bila hari hari org bercakap dan buat benda tu disekeliling beliau.


Alhamdulillah keupayaan english saya makin meningkat sejak hari hari dok dengar lecturer speaking. and dalam tutor kena bentang case in english. Bila semua org disekeliling kita melakukan benda yang sama, it is not awkward to do the same thing! So, istilah malu untuk bercakap english tu tak ade kan. :)

Smiley face


Saya rasa budak budak universiti yang belajar subject which needs english as their main language akan setuju 97% with above statement. Jadi anda akan rasa nak balik ke zaman MUET kembali dan piawwwww macam ayaq batu campoqqq dok gebang dpn ang punya examiner MUET habaq hang! ( aku syg bahasa KEDAH aku. hahaha )


Jadi, kalau anda yang nak menduduki MUET akan datang ni, rajin rajinkanlah wujudkan persekitaran itu. :)
Kalau nengok movie petang petang buang masa melaghooo tu kan, buh la subtitle english. Then kamus kat sebelah. Perkataan tak tau GOOGLE je kat kamus tu. Jangan jadi baloqqq liat sangat haihhh! :P


Tapi......

Tak bermaksud lupakan bahasa ibunda kan? :) 
macam mana tak nak lupakan bahasa ibunda? 
selain dari bercakap bahasa ibunda? meh cheq nak habaq mai jawapan.




TOKSAH DOK TULIS LAGU NI kalau menaip kat facebook tu. 

kitew bel0m maKan lg laaa. Kenapewww yerr lau kitew tk makan je kitewww cam nk terjOn lOmbOng????

eiii.....berbulu mata aku nengok!! tulis elok elok tak boleh ke? 
Bala ni, bala!! ( hantu kak limah balik rumah )

By : eAstzatulhidayahmad

2 comments:

sapa komen nanti dpt treatment free...hek3