KLIK TAU. TIKET BALIK MALAYSIA.

Friday, September 03, 2010

KETIKA AKU DARJAH 3


waktu tu aku duduk di kampung sepanjang sebulan berpuasa

pakcik aku yang bongsu baru je kahwin
dengan 'makcik' aku la....
so, waktu tu sangat la seronok
sebab 'makcik' aku tu baik
aku ni tak pernah duduk kampung
rumah pun kat bandar..
jadi bila abah hantar aku seorang duduk kat kampung aku sangat seronok!!

******************************************

' makcik' bawak aku pergi memancing ikan....
waaaa....first time aku jadi budak2 kampung yang TRULY la.....
lepas tu aku pergi cabut ubi kat batas
aku pergi rumah kawan-kawan 'makcik'
'makcik' selalu belikan aku jajan
lepas tu masak macam-macam!
yelaa....masa tu 'makcik' baru mengandung
takda anak lagi
aku pun dilayan dengan besnya~~~~

******************************************

dan buat pertama kalinya,aku puasa penuh waktu aku darjah 3
even aku letih, ' makcik' dah janji kat aku
kalau angah puasa penuh, 'makcik' belikan angah baju raya
dan 
' makcik' betul-betul belikan aku baju raya
warna hijau pulak tu
anak sedara paling 'makcik'  sayang~~~
bes...........

********************************************

lepas tu bila 'makcik' bersalin,
'makcik' tanya kat aku nak bagi nama apa
aku pun cakap azharuddin la......
sebab waktu tu,ada sorang budak pandai kat sekolah aku nama Azharuddin
dan 
'makcik' bagi nama anak sulung dia Azharuddin


***********************************************

itu cerita KETIKA AKU DARJAH 3
dan tahun-tahun berikutnya agak berbeza
tapi
apa yang pasti
tiap kali raya memang kami tinggal di rumah 'makcik'
'makcik' pandai masak
tiap kali hari pertama raya, mesti 'makcik' akan masak sedap-sedap
dan 
'makcik' sangat gembira bila kami yg tinggal jauh ni balik
meriah sikit rumah tu
bila kami ajak 'makcik' datang ke Selangor
mesti 'makcik' cakap mcm ni
tunggulah along dgn angah kahwin dulu.........

*************************************************

tahun lepas, hari raya kami sekeluarga seperti biasa
bersiap di rumah 'makcik'
dan akan pergi ke surau
bila raya tamat,
kami mestilah nak balik ke Klang
'makcik' peluk kami rapat-rapat..............
kenapa yer.......
entahla........

*************************************************

tanggal 2 September 2010
bersamaan 23 ramadhan
aku dapat message dari emak
'makcik' hasiah telah pulang ke rahmatullah
akibat penyakit darah tinggi
agak mengejut
aku NUMB seketika~~~~

***************************************************

'makcik' memang tak sempat tengok along ngan angah kahwin..........................
patutlah 'makcik' peluk kami rapat-rapat
patutlah aku mimpi 'makcik' haritu
patutlah tahun ini aku tak pulang raya
memang itu lambaian terakhir 'makcik'

*************************************************

kepada Azharuddin ( 9 thn ) , Azharina ( 4 thn ), Azhariman ( 3 thn )
kamu semua masih kecik untuk merasai erti kehilangan
di saat lagi seminggu nak menyambut lebaran
ibumu pulang menyambut seruan ILLAHI
Pakcik....
memang nampak tabah
tapi siapa tahu


*************************************************

Al-fatihah buat 'makcik' ku, Hasiah 35thn
semoga rohmu ditempatkan di kalangan org-org beriman

maaf
angah tak dapat pulang raya ni utk tgk ' tempat tinggal ' baru 'makcik'...........




3 comments:

  1. al fatihah..innalillah..samalah ngan aku..nenek aku meninggal masa aku kat mesir.,.masa tu tgh exam final.lagi 10 hari nak balek umah..sedih:(

    semoga tabah yer

    ReplyDelete
  2. jgn sesedeyh k.. be though..

    =)

    ReplyDelete

sapa komen nanti dpt treatment free...hek3